Pregledaj svoje proizvode u košarici

Instagram

Registrirajte se

Arhiva tema mjeseca

Tema mjeseca

SVIBANJ 2013
Madeži i sunce

Objavljeno 02.05.2013.

Madeži i sunce

Sunce je izvor života na Zemlji. Njegovi pozitivni utjecaji na čovjeka su mnogobrojni. Između ostaloga,pod utjecajem sunčevih zraka u našem se organizmu stvara potreban D vitamin. Ultraljubičasto zračenje, kao umjetni izvor zračenja, primjenjuje se u terapiji (fototerapija) različitih kožnih bolesti, primjerice psorijaze, atopijskog dermatitisa, kontaktnoga alergijskog dermatitisa.

Međutim, kako je koža naš najveći organ, koji apsorbira sunčevu energiju, a svi znamo i onu drugu manje lijepu stranu priče i sve više raste svijest o štetnosti prekomjernog izlaganja suncu, na žalost još se uvijek veliki broj ljudi ponaša neodgovorno prema svome zdravlju. Još od 70 – ih godina preplanula put predstavlja imperativ ljepote, mladosti i zdravlja. Povodeći se ovim nametnutim idealom, prošlih je desetljeća, uz cjelodnevno „prženje“ na plažama, enormno rastao broj posjeta solarijima, čak već od tinejđerske dobi.

Kako bismo zaista shvatili veliku opasnost izlaganja kože suncu i upoznali se s načinima zaštite kože i zdravlja, potrebno je objasniti neke osnovne pojmove u ovom području.

Ultraljubičaste zrake sunca ne mogu se vidjeti golim okom. Postoje tri osnovna tipa ultraljubičastih zraka. To su UVA, UVB i UVC.

 UVA i UVB dospijevaju do površine Zemlje i dopiru do različitih slojeva kože

 UVC zrake apsorbiraju  se u različitim slojevima atmosfere.

Djelovanjem na stanice kože, UV zrake mogu dovesti do alergija na sunce, ubrzanog starenja kože, gubitka elastičnosti kože, a u krajnjim slučajevima i do raka kože. Prema brojnim istraživanjima, UV zrake izravno su odgovorne i za nastanak najozbiljnije vrste raka kože - melanoma.

 

Prema osjetljivosti kože na sunce, ljude možemo podijeliti na 4 FOTOTIPA:

  • Fototip 1 odnosi se na vrlo svijetlu kožu, crvenu kosu ili plavu kosu i pjege, a boja očiju je plava ili zelena. Taj tip kože nikada ne potamni i uvijek izgori. Takav fototip kože ima oko 2 posto populacije, a zbog smanjene pigmentacije izrazito je sklon opeklinama. Razina otpornosti na opekline je vrlo niska i koža počinje reagirati jačim crvenilom već desetak minuta nakon izlaganja suncu.
  • Fototip 2 označava plavu kosu, svijetlu put, sklonu razvoju pjega koje nastaju pod utjecajem sunca. Obilježava ga vrlo slaba pigmentacija i stoga je sklon opeklinama. Bez odgovarajuće zaštite opekline se pojavljuju između deset i dvadeset minuta nakon izlaganja suncu. Taj tip kože ima oko 12 posto stanovništva i za njega je preporučeno vrijeme izlaganja suncu bez zaštitnih sredstava do dvadeset minuta. Potreban zaštitni faktor za ovaj fototip je 15.
  • Fototip 3 označava srednje svijetlu kožu, tamniju ili tamnu kosu, a boja očiju je svijetlosmeđa. Zbog dobre pigmentacije, taj tip kože je manje osjetljiv na opekline, no bez zaštite takva koža može ih zadobiti nakon pola sata izlaganja suncu. To je najčešći tip kože i prisutan je kod oko 78 posto populacije.
  • Fototip 4 tamni je fototip (mediteranski tip), tamnije kože (maslinaste puti) i tamnije kose. Zbog jačega pigmenta, taj tip kože razvija opekline nakon 45 minuta izlaganja suncu. Taj fototip ima 8 posto populacije, a za njega se savjetuju kreme sa zaštitnim faktorom šest.
  • djecu do godinu dana starosti ne treba nikako izlagati suncu i da za tu dob nije preporučljiva primjena krema sa zaštitnim faktorom jer mogu dovesti do iritacije kože.

 

Što znači SPF?

Ovo je faktor koji nam govori koliko uz neku kremu sa zaštitnim faktorom možemo ostati na suncu bez da zadobijemo opekline. On nam nikako ne garantira neograničeno bezbrižno „prženje“ na plaži! Vrlo jednostavno sami možemo izračunati to vrijeme koje smijemo s nekom kremom provesti na suncu.

Minute u kojima ne izgorimo bez zaštitnog faktora pomnože s brojem zaštitnog faktora koji nanesemo na kožu i dobijemo vrijeme koje možemo ostati na suncu, a da pritom ne izgorimo (npr. 20 min x SPF 15 = 300 min ili 5 sati).

Svakako je važno napomenuti da ne postoji zaštitna krema koju je potrebno nanijeti samo jednom dnevno kako bi nas zaštitila. Čak i one koje tvrde da su „vodootporne“ je potrebno nanositi više puta, odnosno nakon svakog izlaska iz vode i ponovnog izlaganja suncu.

 

Što znači „Sunblock“?

Često na kremama za sunčanje možemo vidjeti ovaj izraz, a on označava sadržaj mineralnih sastojaka poput titanijeva dioksida, cinkova ili željeznog oksida. Te se kreme teže razmazuju i ostavljaju trag na površini kože, a kožu štite tako što reflektiraju UV zrake. No unatoč tome ne pružaju 100 postotnu zaštitu od sunca.Kreme s oznakom "Sunscreen", štite kožu tako što apsorbiraju UV zrake i djelomično ih filtriraju, pri čemu manji dio UV zraka prodre u kožu.

 

Koža pamti!

Naime, naša koža ima sposobnost kumulativnog prikupljanja oštećenja tijekom dugog niza godina. Svako prekomjerno izlaganje suncu koje je dovelo do opeklina još u djetinjstvu može se odraziti u odrasloj dobi na nastanak opasnih kožnih promjena. Postoji povezanost između prekomjernog izlaganja suncu u djetinjstvu i nastanka kožnih tumora u odraslih, ponajprije karcinoma, ali i malignog melanoma kože. Osim toga, učestalo izlaganje suncu do desete godine života odgovorno je za pojavu većeg broja madeža poslije u životu, a sunčane opeklina dobivene u ranom djetinjstvu rizik su za nastanak melanoma poslije u životu. Melanom je sve češći u mlađim dobnim skupinama.

 

Kako prepoznati opasne promjene na Koži?

Melanom je najzloćudniji karcinom kože i sluznica, a unatoč programima ranog otkrivanja, stopa mortaliteta melanoma u starijih od 40 godina stabilna je ili kontinuirano raste.

Većina melanoma nastaje na predjelima tijela najizloženijim suncu.

Od ukupnog broja melanoma 10 % nastaje iz atipičnih madeža. Dermatolozi stalno naglašavaju stoga važnost samopregleda madeža i kože, a slučaju da uočite i najmanju promjenu na madežu, koja vas zabrinjava, ne oklijevajte, posjetite dermatologa koji će dermatoskopom, neinvazivnom dijagnostičkom tehnikom koja se koristi optičkim povećanjem za promatranje detalja koji nisu vidljivi golim okom, ustanoviti je li zaista riječ o potencijalno opasnom madežu te dati daljnje upute za postupanje s njim.

 

Kako razlikovati madeže?

Benigni madeži obično su 5 mm ili nešto manji u promjeru, mogu biti uzdignuti ili ravni, okruglog oblika i jednolike boje. Većina ovih madeža nalazi se na dijelovima kože izloženima suncu. Studije pokazuju da je broj madeža proporcionalan kumulativnom izlaganju suncu u prvom desetljeću života.

Atipični madeži pak mogu nastati iz običnih madeža ili mogu biti atipični od samog početka.'Postoji nekoliko kliničkih obilježja koja čine madež atipičnim, a to su:

  • veći su od običnih madeža (4 do 12 mm u promjeru)
  • tamnosmeđe i svijetlosmeđe su nijanse uz crvenu boju
  • rub je zarezan, a u nekim dijelovima neoštro ograničen od okolne kože

 

Prateći jednostavno pravilo ABCDE madeža, možemo i sami ustanoviti neke promjene na njima te posjetiti
dermatologa:

A, kao ... ... ASYMMETRY – ASIMETRIJA

Normalan madež je simetričan. Većina melanoma u nastajanju je asimetrična

B, kao ... ... BORDER – RUBOVI

Normalni madeži imaju pravilan, ujednačen rub. Rubovi melanoma u nastajanju često su nepravilni i nazubljeni.

C, kao ... ... COLOR – BOJA

Normalan madež je jednobojan. Promjena boje i nejednolikost pigmentacije potiču sumnju na melanom.

D, kao ... ... DIAMETER – PROMJER

Normalan madež najčešće je u promjeru malen (‹ 6 mm). Melanomi obično imaju promjer veći od 6 mm.

E, kao ... ... EVOLUTION - PROMJENA

Osobe s atipičnim madežima imaju 3 do 20 puta veći rizik nastanka melanoma u odnosu na opću populaciju. Oprezni moraju biti i oni s velikim brojem madeža (bilo da je riječ o atipičnim ili običnim madežima).

 

Najbitniji čimbenici rizika za nastanak melanoma su:

  • pozitivna obiteljska ili osobna anamneza melanoma,
  • više od 10 atipičnih madeža,
  • povećan broj normalnih madeža (više od 50),
  • izgaranje na suncu (s opeklinama) u prva dva desetljeća života
  • starija životna dob ( više od 40 godina)
  • muški spol
  • svijetla boja kose

 

Zabrinjavajuće statistike!

Svjetske klimatske promjene, kao i promjene u stilu života utječu na sve češću pojavnost različitih zloćudnih tumora kože, a osobito najzloćudnijeg među njima, malignog melanoma. Prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije, dva do tri milijuna ljudi godišnje oboli od nekog oblika zloćudnog tumora kože, 132 000 oboli od melanoma od kojih godišnje umire 41 000. U svijetu, ovisno o zemljopisnim područjima, broj novooboljelih raste između 3 i 7% godišnje. Prema podacima Registra za rak Republike Hrvatske od 1988. do 2008. godine učestalost malignog melanoma povećala se za 149% za muškarce i 130% za žene, a smrtnost od melanoma za 50%. Zadnji zaokruženi podaci iz 2010. g. govore da u RH od melanoma oboli 13,8 muškarca i 11,4 žena na 100 000 ljudi. U Hrvatskoj je te godine dijagnosticirano 555 novooboljelih od melanoma.

 

Pravila odgovorne zaštite od sunca:

  • i za oblačnih dana možemo zadobiti opekline na koži
  • previše izlaganja suncu je opasno bez obzira na životnu dob
  • da nas zaštitne kreme štite, no ne neograničeno
  • zaštitnu kremu nanijeti pola sata prije sunčanja
  • sunce treba izbjegavati u razdoblju od 11 do 16 sati
  • ako ne osjećamo toplinu za vrijeme sunčanja, ipak možemo izgorjeti
  • UV zračenje djeluje štetno i na kožu i na oči
  • ljudi sa svijetlom kožom i svijetlom kosom osjetljiviji su na UV zračenje
  • preplanulost nas ne štiti od dodatnih opeklina
  • štetni učinci opeklina su kumulativni
  • UV zračenje štetno je i zimi
  • djecu treba posebno dobro zaštiti
  • tamnija koža ne čini osobu atraktivnijom
  • refleksija UV zračenja na pijesku i vodi također je znatna
  • što nam je sjena kraća, to je UV zračenje opasnije
  • opekline se mogu zadobiti i za vrijeme boravka u vodi
  • na većoj nadmorskoj visini UV zračenje je štetnije
  • sjena štiti od sunca djelomično, jer ne štiti i od raspršenog i reflektiranog UV zračenja, koje također može biti toliko jako da izazove opekline.

 

U Hrvatskoj nas još uvijek iznimno zabrinjava što se melanom najčešće otkrije tek u uznapredovanoj fazi kada su izgledi za izlječenje manji, pa je poticanje edukacije o toj bolesti u općoj populaciji od iznimnog značenja.

Hrvatsko dermatovenerološko društvo Hrvatskog liječničkog zbora i Referentni centar za melanom Ministarstva zdravlja RH, 06. svibnja 2013. godine organizirat će ponovno javno-preventivnu akciju ranog otkrivanja melanoma i drugih zloćudnih tumora kože pod motom VIDI I POBIJEDI!

 

Glavna aktivnost projekta je tzv. Dan otvorenih vrata u dermatološkim ordinacijama, kada će zainteresiranim građanima diljem RH biti omogućen besplatan dermatološki pregled. Rezultati pregleda pratit će se pomoću upitnika, kojega je razvilo Europsko dermatovenerološko društvo (EADV) i kojega koriste i ostale europske države koje su dio ovog projekta.

 

U cilju ranog otkrivanja melanoma što omogućuje uspješno liječenje i visoku stopu preživljavanja,vrlo je važno osvješćivanje šire javnosti o opasnostima nepromišljenog ponašanja na suncu, o štetnim posljedicama UV zraka na zdravlje i pravilnim načinima zaštite od UV zraka te o važnosti samopregleda madeža.

 

Započnite ovu odgovornost prema sebi i svojoj obitelji od vlastite kože, zaštitite se od sunca, koristite samo kvalitetne proizvode te informirajte i prijatelje o ovim opasnostima!

 

 

 

 

KORACI ZA KUPNJU proizvoda PUTEM DELMERION WEBSHOPA

1. KORAK

Online kupnja može se ostvariti samo ukoliko se kupac registrira na za to predviđenom mjestu na stranici www.delmerion.hr.

Prilikom ispunjavanja registracijskog obrasca kupac je dužan dati točne, važeće i potpune osobne podatke.

Nakon uspješno obavljene registracije (pravilno popunjeni svi traženi podatci) na e-mail Kupca biti će dostavljena obavijest o uspješnoj registraciji.

2. KORAK

Odabir željenog proizvoda vrši se spremanjem u „košaricu“ klikom na link „Dodaj u košaricu“. U „košarici“ se nalaze svi proizvodi koje je Kupac odabrao za kupnju zajedno sa cijenom proizvoda te ukupnom cijenom (uključen PDV).

Ukoliko Kupac želi nastaviti sa kupnjom odabire link „Nastavi kupovati“, a sustav ga automatski vraća na stranicu posljednjeg naručenog proizvoda.

Ukoliko kupac želi završiti svoju narudžbu odabire link „Naruči odabrano“.

3. KORAK

Ukoliko korisnik nije registriran ispunjava osobne podatke i odabire način plaćanja.

Instagram